Om Tai Chi

Tai chi

Tai chi er blant de mest populære treningsformene i verden og interessen blir større også her i landet. Tai chi er mindre fysisk krevende enn yoga, og veldig fokusert på avspenning, styrking av kjernemusklatur, pust, meditasjon, holdning og balanse. Den kinesiske kampsporten er satt sammen av langsomme bevegelser og harmoniske øvelser.


Tai chi stimulerer gode pusteteknikker og avslapning. Beskrives gjerne som meditasjon gjennom bevegelse. Det er en serie av harmoniske bevegelser som utføres flytende og presist. Formen kan trenes hvor som helst, ute eller inne, alene eller sammen med andre. Treningen krever konsentrasjon og fokus.


Hovedprinsippet er at mykhet er sterkere enn hardhet. Bevegelsene flyter sammen  men det er en kinesisk kampkunst som oppsto for 700-800 år siden.


Regelmessig tai chi-trening gjør kroppen spenstig, sterk og smidig, og sinnet avbalansert, klart og oppmerksomt. Tai chi reduserer stress, og gir deg bedre kontroll over pusten.


Passer for: Alle, om du er stiv eller myk, ung eller gammel eller syk eller frisk



Bagua

Oversatt til norsk betyr Ba Gua Zhang noe som: Åtte Trigram Håndflate. Denne stilen er en av de tre Nei Jia Quan. De to andre stilene er Xing Yi Quan og Taiji Quan (Tai Chi). Som Xing Yi og Tai Chi brukes også Bagua for både helse og kampformål.

Baguazhang bruker håndflateteknikker utelukkende, og dette gjenspeiles i navnet, Åtte Trigram Palm. Dette gjør Bagua forskjellig fra Xing Yi og Tai Chi stilarter, som begge inneholder knytteneveteknikker.


Baguazhangs mest karakteristiske trekk er at bevegelsen etterligner Taoist Ba Gua-symbolet til Yi Jing (Book of Changes). Teknikker er demonstrert mens du går lavt i en statisk sirkel.

Alle Bagua-bevegelsene er ment å være smidige og koordinert, hvor man bruker hele kroppen.  


Bagua skiller seg også fra andre kampsport med stor vekt på spiral bevegelser (coiling).

Bagua er relativt nytt når det gjelder kinesiske kampsport/treningsystemer. Grunnleggerne til Bagua brukte valgte de beste teknikkene fra nesten hele spekteret av kinesiske kampstiler. For eksempel bruker Baguazhang Shaolin Snake håndteknikker, Xing Yi eksplosive fotarbeid, Tai chi kast, og ‘splitting palm’ av Tong Bei Quan. Disse er alle integrert i et mer mobilt format av bevegelsens sirkulær gange.

Passer for alle.

Qigong

Qigong er en svært gammel kinesisk helsebringende treningsform som er blitt anvendt for å forebygge og behandle sykdommer i mer enn 5000 år. I 1973 ble qigong anerkjent som vitenskap i Kina.

Det finnes en rekke ulike tradisjoner og forskjellige teknikker. Qi betyr livskraft, gong betyr metode.


Qigong er en form for rolige helseøvelser. Målet med er å bringe kroppen i en tilstand av helhetlig balanse og selvregulering. Den styrker og stimulerer muskler, ledd, sener, nervebaner og sirkulasjon på en naturlig måte. Treningsformen. I tillegg har Qigong dokumenterbar effekt på en rekke sykdommer som astma, allergier, fibromyalgi,, artritt, migrene, nakke- og ryggsmerter, fordøyelsesbesvær


Qigongøvelsene gir effekt gjennom en kombinasjon av pust, tanke og bevegelse. Det er kjent at man bare gjennom å forandre pustingen kan påvirke mye i kroppen, blant annet blodsirkulasjonen. Bevegelser og tanker er tett knyttet sammen i Qigong treningen.

Passer for: Alle, om du er stiv eller myk, ung eller gammel eller syk eller frisk.



Ved å trene Tai Chi, Bagua og Qi Gong
vil man kunne oppnå:

Bedre holdning

Vi trener mye på hvordan man bærer kroppen
sin og hvordan man kan utvikle en bedre kroppsholdning, eller forebygge smerter og stivhet som oppstår etter lang tids feilaktig
bruk av kroppen.

Styrket kjerne-muskulatur

Øvelsene styrker kjernemuskulaturen fra brystet og ned samtidig som de er utviklet for å avspenne øvre del av kroppen, noe som er svært viktig i vårt moderne stressende liv. Man strekker og tøyer sener og muskler, noe som gjør at man blir mykere og mer smidig.

Psykisk ro

Rolige øvelser, der man konsentrerer seg om sin egen kropp, pust og glidende bevegelser, er avslappende og reduserer stress. Det er påvist at regelmessig tai chi forbedrer konsentrasjonsevnen, søvnkvaliteten og gir en følelse av økt velvære. Tai chi er også med godt resultat brukt i forebygging og behandling av depresjon. Bevegelsene som blir utført, krever tilstedeværelse, og prinsippene som ligger til grunn, er basert på en flere tusen år gammel filosofi. Gjennom å opprettholde et sterkt fokus, stilner tankene, og kropp og sinn får rom til å slappe av og restituere seg.

Bedre balanse

I løpet av treningen bruker vi mange av de små stabiliseringsmusklene i tillegg til de store støttemusklene, og dette gir bedre balanse.

Bedre hjertehelse

Tai-chi er bra for hjertet, fordi den minsker aktiviteten til det sympatiske nervesystemet og senker blodtrykket. Man vet at den bidrar til vektregulering og har en positiv effekt også på kolesterolverdier. Tai-chi egner seg som trening for personer som lider av kronisk hjertesvikt.

Færre lidelser i støtte- og bevegelsesapparatet

De glidende, naturlige bevegelsene og nøye definerte stillingene i øvelsene opprettholder og forbedrer bevegeligheten i leddene og lindrer mange ulike plager i støtte- og bevegelsesapparatet. Forskning viser at tai-chi lindrer smerter i nakke og rygg og forbedrer livskvaliteten til mange som lider av kroniske sykdommer som fibromyalgi, leddgikt eller artrose.


Bedre muskelkondisjon og sterkere sener og ledd

Regelmessig praktisering av tai-chi øker muskelstyrke og balanse. Når ferdigheten blir bedre, vil også kondisjonen øke. Kroppsbeherskelse og balanseevne svekkes når man blir eldre, men med tai-chi kan man redusere risikoen for fall og opprettholde bevegelsesevnen til å kunne klare daglige gjøremål. Mennesker med Parkinsons sykdom eller med ervervet hjerneskade kan rehabiliteres med tai-chi.

SE ULIKE KURS OG PRISER